Garasjen - uten nerden stopper verden
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Arbeid med mening

YvonneFosser

Speakers-Corner-006.jpgHar du hørt om Speakers Corner i et hjørne av Hyde Park?

Jeg har nå vært på noe som må være Oslos svar på dette. Jeg ble invitert av Astrid Valen Utvik til å snakke for markedsførere og ledere om et tema jeg brenner for. Jeg kunne selv velge. 

Da var valget enkelt,- jeg ville snakke om hvordan vi som arbeidsgivere kan legge til rette for at ansatte skal bidra med veldedig arbeid i lokalsamfunnet. I min oppvekst sa min mormor ofte: "Den største gleden man kan ha er å gjøre andre glade." Dette er kanskje ikke langt fra det motivasjonsforskerne kaller prososial motivasjon. At vi får en ekstra motivasjon av nettopp å gjøre noe for andre.

Jeg tror mange arbeidsgivere kan gjør mer for å legge til rette for at ansatte kan få bidra til å ta samfunnsansvar. Jeg håper og tror at mange flere vil se verdien av dette i fremtiden.

Her er noen eksempler på hva ansatte i HP Norge engasjerer seg i:

- Jevnlig er en gjeng hos Plan for å oversette brev mellom faddere og fadderbarn.

- Juridisk direktør inviterer ansatte hjem i stua for å pakke julegaver til Frelsesarmeen.

- Salgsleder Verner Holleland maler og gjør det hyggelig for eldre sammen med 60 av oss kolleger hos Dønski eldresenter.

- Blindeforbundet er invitert til å selge julegaver i våre lokaler.

- Jeg er engasjert i Seema som hjelper talentfulle flerkulturelle kvinner inn i norsk næringsliv (er mentor og foredragsholder)

- Engasjert i teamutvikling hos Retretten

- Blodbanken er invitert til IT Fornebu så det er enkelt for ansatte å gi blod.

- Har selv bidratt som foredragsholder for feks Ungt entreprenørskap

- Mange ansatte har vært veiledere på Dignity Day

HP satser bredt på sosial innovasjon rundt om i verden. Det er meningsfullt å jobbe for et selskap som skaper effektive løsninger innen både helse, miljø og utdanning.

Jeg tror at det arbeidet vi gjør innen sosial innovasjon kan være med på å forandre verden.

- Med nettskyen og økt mobilitet kan man nå mennesker på en måte som ikke har vært mulig tidligere. Det er veldig spennende og betydningsfullt.

original.jpg

Sosial innovasjon er også i HP-gründerne Bill Hewlett og Dave Packards ånd. Mange bedrifter har de siste 10-15 årene forstått at det er smart å ta et aktivt samfunnsansvar. Det som gjør HP annerledes, er at Dave Packard allerede på 40-tallet sa han at han ønsket å skape verdier, ikke bare for investorene, men også for samfunnet. Med andre ord er ikke dette noe nytt for oss, det er i selskapets «DNA».

Har det egentlig noe å si for en arbeidsgivers omdømme? Jeg merker at det vekker interesse at en bedrift som HP gir ansatte 4 timer hver måned til å jobbe med veldedige prosjekter. Det er klart at dette gjør det lettere å tiltrekke seg talentfull arbeidskraft, og den nye generasjonen stiller strengere krav. Dyktige, unge mennesker vil ikke jobbe for selskapet ditt dersom de ikke er enige i verdiene dine. Og man lever ut sine verdier, det er ikke nok å skrive dem ned på et papir!

Det er også en glimrende måte for HP å vise vår teknologi. Et eksempel er at HP bistår i et prosjekt i Kenya med HIV-smittede barn. Det har tidligere kunnet ta fire til fem måneder å finne ut om et barn har HIV. Ved hjelp av HPs teknologi kan disse resultatene bli sendt til klinikkene på svært kort tid, noe som selvfølgelig bidrar til å redde liv.

dønski.jpg

Er du klar? Du gjør noe for andre,- og føler deg bedre og mer motivert selv. Forsøk i morgen! Lykke til!

0 Ros
Om forfatteren

YvonneFosser

Kommentarer
AstridVU

For en strålende prat du hadde for oss, Yvonne - jeg er så glad du sa JA selv om du ikke engang visste hva du sa ja til :) Du var så inspirerende, og det du sa var så viktig og riktig! Jeg tror absolutt man både får mer energi og kan bli mer produktiv om man får muligheten til å gjøre noe for andre - og være verdifull på flere måter enn en. 

TAKK for bidraget ditt, og for alt du deler!

Arrangement
28-30 November
Madrid, Spain
Discover 2017 Madrid
Join us for Hewlett Packard Enterprise Discover 2017 Madrid, taking place 28-30 November at the Feria de Madrid Convention Center
Les mer
See posts for dates
HPE Webinars - 2017
Find out about this year's live broadcasts and on-demand webinars.
Les mer
Se alle