Garasjen - uten nerden stopper verden
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Birken og HR, fra ukult til hippt, til hysteri?

YvonneFosser

<->Hva har skjedd? Det er nå over 20 år siden jeg gikk mitt første Birken renn. 20 år, det er lenge det! Jammen har det skjedd mye på de åra. 

På 80 tallet var det var ikke noe spesielt hippt, heller ukult å gå langrenn, iallefall å LIKE langrenn. De fleste ble kanskje dyttet ut i skiløypa av sine foreldre, men det å LIKE langrenn var ikke spesielt kult. Jeg likte å gå langrenn. I 1983-84 hadde Birkebeinerrennet kun 3-4000 deltakere. I år ble rennet fulltegnet i løpet av en dag, nesten ett år før, med 17000 deltakere.

birk.jpg

Jeg gikk mitt første Birken med rød anorakk, med skinn på. Jeg var faktisk ikke alene med det antrekket. Det hadde jeg nok vært i dag...  Bildet viser meg snart i mål på mitt første Birkenrenn.

Det var ingen dengang som skrev at det var hysteri og galskap det vi holdt på med, men ukult, det var det. Nå har det visst blitt hysteri og jeg føler meg upåvirket.

yvonnebirken.jpgTrening hjelper meg i hverdagen til å få energi og overskudd til både jobb og familie. Det har alltid gitt meg en frihetsfølelse og det har hjulpet meg å fokusere positivt i livet selv om det slett ikke alltid har gått på skinner. Det hender jeg får beskjed av familien om å ta meg en tur... Det merkes på humøret hvis det går mange dager uten trening. Sånn sett er jeg vel litt avhengig, men derfra til hysteri mener jeg det er en lang vei. Tror også familien min er enige i det.

Motivasjonen for å gå langrenn og Birken var ikke, og er ikke å slå andre, men å yte mitt aller beste. Når jeg har nummer på brystet, gir jeg mer enn jeg egentlig har. Jeg går ned i kjelleren og henter ekstralageret.  I hverdagen hjelper dette meg å ha et ekstralager på andre områder i livet.

Er det noen paralleller mellom den økte interessen for Birken og HR de siste 20 åra? JA! 

Det er nesten like mange år siden jeg ble interessert i HR. Det startet med at jeg som leder i en Peppes Pizza restaurant syntes det var utrolig gøy å teste ut hva som motiverte mine medarbeidere.  Da var det nesten ingen som hadde hørt om HR og det var iallefall ikke kult. Da jeg startet med HR som fag i DHL, fant jeg fort ut at jeg hadde funnet min gren.

I dag er jobben som HR Direktør den mest attraktive jobben for kvinner i Norge i følge Manpowers "Work-Life" undersøkelse fra januar 2013.

Ikke rart jeg trives i jobben min!

Min første jobb som HR sjef overtok jeg av min læremester og mentor Kari Skybak i DHL i 2000, (nå HR dir i Flytoget).

IMG_20130813_221754.jpg

Det hender jeg får tilbakemelding fra familien om at jeg er "litt for gira" på jobb. Da er det bare å forsøke å skifte litt gir. Work/life balance er en kunst jeg aldri blir utlært på, men forsøker å justere når det er behov for det. Det er lettere å kombinere jobb og familie, med ny teknologi, men det stiller samtidig større krav til meg selv om å "skru av" når det trengs. 

Det siste året har jeg blitt litt "hekta" på sosiale medier som jeg bruker daglig som verktøy i jobben min. Noen mener det er en tidstyv og kanskje hysteri? Det mener jeg det ikke er for meg. Jeg har fått en helt ny arbeidshverdag og fantastiske muligheter ved å benytte Sosiale Medier som et arbeidsvertøy. Jeg bruker både Facebook, Linked In og blogging, men aller mest twitter.  

Vi i HP Norge får svært gode tilbakemeldinger og dokumenterte resultater på måten vi jobber på. Jeg ikke i tvil om at det er verdt tiden jeg bruker.

Birken er ikke for alle, HR er ikke for alle.

Du kan derimot finne dine arenaer der du kan skinne, være den beste av deg selv. Du kan finne din indre motivasjon.

Det er lett å skylde på at du er på feil plass, har dårlig leder, dårlig jobb, dårlige forutsetninger etc. Det beste av alt, er at alle kan endre innstilling og gjøre noe med det de kan gjøre noe med.

Hvilke arenaer er det som får deg til å skinne? Hvilke mennesker og arbeidsoppgaver er det som gir deg energi? Hva trigges du av? Hva er det som får deg til å ha lyst til å gå ned i kjellern?

Kan du gjøre noe med det?

- Nei? Aksepter det og gjør det beste ut av det.

- Ja? Så gjør noe med det da!

"Do what you can, with what you have, where you are."

Theodore Roosevelt

Ukult, hippt, eller hysteri? Jeg stortrives iallefall med det jeg driver med. Birken, trening,  HR og Sosiale Medier.

Jeg  har tidligere skrevet litt om dette i et blogginnlegg som handler om Coveys 7 gode vaner.

Øyvind Storli Hoel har skrevet et inspirerende blogginnlegg om indre motivasjon her:  http://dreis.no/indre-driv/

Om du vil følge meg på Twitter, er jeg å finne som @YvonneFosser. Husk å følge HP Norge sin konto i samme slengen på @HPNorge.

0 Ros
Om forfatteren

YvonneFosser

Kommentarer
Malin Sjoner

Flott artikkel og gøy med innsikt i en HR-direktørs hverdag og historie. :)

YvonneFosser

Tusen takk, Malin :-) Hyggelig hvis det treffer.

Arrangement
28-30 November
Madrid, Spain
Discover 2017 Madrid
Join us for Hewlett Packard Enterprise Discover 2017 Madrid, taking place 28-30 November at the Feria de Madrid Convention Center
Les mer
See posts for dates
HPE Webinars - 2017
Find out about this year's live broadcasts and on-demand webinars.
Les mer
Se alle