Garasjen - uten nerden stopper verden
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Karismatisk ledelse, kan det læres?

YvonneFosser

Hva er egentlig karismatisk ledelse?

Er det medfødt, eller kan det utvikles/læres? Forskjellige definisjoner viser begge deler. Karismatiske ledere er i følge Max Weber en leder som har høy status blant sine ansatte, er spesielt begavet og har eksemplariske personlige egenskaper.

Ingen kan være karismatiske på egenhånd, det er i relasjon med andre at karismatiske egenskaper oppleves.

Man kan kanskje si at sjarm og enkelte begavelser kan være medfødt, det diskuteres fortsatt blant forskere, men bruken av de - evnen til å få disse egenskapene frem - kan variere og påvirkes av også av miljøet. Hvis vi definerer karismatisk ledelse som i definisjonen til Max Weber, betyr det at  de fleste ledere har et potensiale til å utvikle karismatisk ledelse. Personlige egenskaper, de utvikler vi over tid. Som vår snart avgåtte leder i HP Norge sier: « å velge ledelse (leadership, ikke management) krever åpenhet for livslang trening».

Karismatiske ledere har evne til å inspirere og spre entusiasme, og de har en unik evne til å få med seg andre. De har evne til å utvikle et arbeidsmiljø der ansatte intellektuelt OG emosjonelt forplikter seg til bedriftens mål. I følge ledelsesekspert Maxwell har de 4 fellesnevnere:

1) de er fornøyde med livet

2) de verdsetter menneskers potensial, ikke kun slik de er i dag

3) de gir håp  

4) de er åpne og gir av seg selv

Hvordan kan vi utvikle karisma?  

Jeg har tro på at det er mulig å forbedre seg på alle 4 fellesnevnere for de aller fleste. Hvis du vil.

Jeg har vært så heldig å få jobbe sammen med Anita Krohn Traaseth i 5 år, som jeg mener er et godt eksempel på en karismatisk leder. Hun har hatt store utfordringer i livet, men har hatt evnen til å reise seg fort og hun setter stor pris på det livet hun har. Hun er livsglad, omsorgsfull og beskyttende overfor sine nærmeste og er nok over gjennomsnitttet glad i mennesker.

Hun er annerledes enn mange andre jeg har sett med samme sjarmerende egenskaper. Hun TAR rommet,- men det er ikke bare Anita som får plass, hun GIR andre plass,- og er svært flink til å rose og anerkjenne andre. Hun er kjent for å gi ALLE en klem.

Her har hun inviterte alle damene i HP Norge hjem til seg:

HP jentene.jpg

Anita har stor tro på de fleste mennesker og åpner med å gi alle en oppriktig mulighet, inntil det motsatte er bevist, eller tilliten er brutt. Da velger hun også bort. Det er å beskytte seg selv sier hun. Hun ser potensialet i de rundt seg. Hun er svært inspirerende når hun diskuterer muligheter og utfordringer. Hun hadde større tro på meg, enn jeg hadde selv og fikk meg til å åpne øynene for mitt eget potensiale. Hun innførte en inkluderende strategiprosess som var med på å gi ledere og ansatte håp om en bedre fremtid med felles mål og visjon, samt individuelle mål knyttet opp mot dette.

KnutAnita.jpg

Anita er svært åpen. Hun tenker ikke så mye på at hun er toppleder, men gir av seg selv til alle i

organisasjonen, både via mail, sosiale medier og direkte i møter. Hun avslutter ofte ukentlige mailer til organisasjonen med hva hun skal gjøre i helgen sammen med familien.

For meg betyr karismatisk ledelse genuinitet. Karismatiske personer er sjelden manipulative eller har mange forskjellige personligheter. De er "hel ved"  tvers gjennom. Det vil vise seg over tid, også for skeptikere. Jeg mener at karismatisk ledelse til en viss grad kan læres, selv om det sikkert ikke ligger for alle.

Karismatiske ledere har evne til å få ansatte til å se hvilken verdi de kan tilføre organisasjonen og sine kolleger. Det er ledere som hjelper ansatte å finne sitt talent/potensiale, og hvor i organisasjonen de kan bruke og utvikle sin kunnskap og kreativitet best mulig.

Dette passer kanskje ikke inn i nåværende arbeidsbeskrivelser, og heller ikke bedriftens verdier. Arbeidsbeskrivelser kan som regel skrives om, da er det verre med konflikt i verdier. Da er det kanskje bedre å skille lag. Jeg har sjelden sett en leder som er så tilpasningsdyktig som Anita, med tanke på å prioritere å la ansatte sette sitt eget preg på jobben sin. Hun er svært opptatt av at de får utviklet seg og sitt potensial, men de må også ta ansvar selv, "rekke opp hånden" som Anita sier. Det er kjernen når man har mye frihet, å selv ta ansvar, også for andre. Det er vel få, eller ingen av Anitas ansatte som følger sin arbeidsbeskrivelse til punkt og prikke.

De aller fleste ansatte liker ikke å bli detaljstyrt på HVA de skal gjøre, men HVORFOR arbeidet betyr noe, hvilken verdi arbeidet tilfører organisasjonen, kundene/ kolleger. Karismatiske ledere bidrar til at ansatte får og tar eierskap til jobben sin gjennom å finne samsvar mellom visjon hos ansatte og bedriften. DA blir det et godt grunnlag for indre motivasjon og resultater. Hva gjør at karismatiske ledere får følgere, uavhengig av om ansatte rapporterer til dem, eller ikke? Hva gjør at vi ofte blir "dratt mot" disse lederne og har lyst til å jobbe sammen med dem? Det holder ikke med bare sjarm på sikt, det er helt sikkert. Karisma kan ofte bli forenklet med kun sjarm, men her handler det om noe dypere og mer substansielt. Det som ofte betyr noe for meg er om min leder bryr seg OM de rundt seg, om lederen har tro på meg, og utfordrer meg, trigger noe med meg som gjør at jeg har lyst til å utvikle meg og bli enda bedre i morgen, enn i dag. Det kan være så enkelt som å legge fra seg telefonen/mail når ansatte kommer for å spørre om noe/fortelle om noe. Jeg synes Rune Bjerke (DNB sjefen) beskrev dette så bra i sin bloggartikkel der han skriver at det er avbrytelsene som er en stor del av jobben. Han sier; Hver «avbrytelse» er en mulighet til å påvirke, utrykke forventninger, oppnå klarhet eller bidra med energi og innsikt til en problemstilling.  Avbrytelser - Tidstyver - eller- muligheter

I den virituelle verden vil det ikke være avgjørende å være fysisk tilstede for å SE ansatte.  Fremtidens ledere må lære seg verktøy for å SE ansatte på andre måter. Det kan feks være å svare raskt på en melding via tekst, twitter/ feks Facebook.

Her er ny forskning på hvilke lederegenskaper som er viktigst for alle type lederstillinger; The-skills-leaders-need-at-every-level Dette passer godt inn i hva jeg mener skal til for å være en karismatisk leder.

whatleadershipskills.gif

Jeg har vært heldig å ha mange gode ledere, den siste perioden har det vært Anita Krohn Traaseth (HP Norge) og Patrick Bertholon (HP HR Europa). Jeg husker at Patrick sa for ca 3 år siden: "Vi må finne "ditt" område,- der du virkelig kan gjøre en stor forskjell, bli "Best Practice" for andre". Jeg tenkte lenge på dette... og så begynte Anita. Hun fant det fort: "du skal bruke din HR kunnskap og kommunikasjonskunnskap til tankelederskap." Jeg spurte hva hun egentlig mente med tankelederskap. Hun ba meg google det. Dette ble for meg et "tipping point". Hun sa,- du skal ta ansvar for faget ditt, ikke bare internt, men også eksternt – du skal mene noe, by på erfaringer og dele – du skal bidra med noe mer enn jobbeskrivelsen din - bli PR sjef innenfor ditt område. Jeg som var livredd for journalister, fikk litt av en barriere å bryte. Jeg måtte bare ta vekk alle hindrene jeg hadde satt opp for meg selv. Og jeg er på god vei! Vårt arbeid blir brukt som best practice i HP internasjonalt og jeg har blitt spurt om å holde mange presentasjoner i Norge. Dette hadde jeg ikke klart uten å ha Anita og Patrick som hadde tro på meg og utfordret meg. Takk til mine to karismatiske ledere.

Kanskje er karismatisk ledelse enda viktigere når selskapet er i krevende omstilling? Kanskje blir det enda viktigere i fremtiden å ha evne til å mobilisere til endring? Jeg tror det.

Hva skal til for at DU blir trigget til å gå den ekstra mila, til å ikke være fornøyd med en passe god jobb? Hva skal til for at du skal bli en karismatisk leder? Har du noe du ønsker å forbedre deg på?

0 Ros
Om forfatteren

YvonneFosser

Kommentarer
Stian Moursund

Hva skal til for at JEG blir trigget til å gå den ekstra mila? Det er faktisk det som står nederst på grafen over hva  som er viktigst for alle typer lederstillinger ;-) Selvutvikling. Og gjennom å være bevisst på mitt eget behov for selvutvikling oppnår jeg en større grad av ro, og får ytterligere ressurser til å gjøre en god jobb. Karisma og engasjement henger jo forøvrig tett sammen. Kanskje karismaens gnist kommer fra det ektefølte og rotekte engasjementet?

Fantastisk interessant artikkel. Takk.

YvonneFosser

Viktige poenger Stian. For meg har det vært perioder med svært mye selvutvikling og perioder med mindre. Merker at jeg fort kjeder meg når jeg ikke får utviklet meg. Ofte,- er det mer opp til meg selv, enn min leder.

YvonneFosser

Viktig input, Stian. For meg har det vært perioder med svært mye selvutvikling og perioder med mindre. Merker at jeg fort kjeder meg når jeg ikke får utviklet meg. Ofte,- er det mer opp til meg selv, enn min leder.

Arrangement
Jan 30-31, 2018
Expert Days - 2018
Join us online to talk directly with our HPE experts during online Expert Days. Find information here about past, current, and upcoming Expert Days. P...
Les mer
28-30 November
Madrid, Spain
Discover 2017 Madrid
Join us for Hewlett Packard Enterprise Discover 2017 Madrid, taking place 28-30 November at the Feria de Madrid Convention Center
Les mer
Se alle